sobota, augusta 16, 2008

GeForce s novými ovládačmi akcelerujú PhysX fyzikálne efekty

Spoločnosť Nvidia tento týždeň vydala novú verziu svojich ovládačov pre operačný systém Windows XP a Vista s označením 177.83, ktoré prinášajú podporu PhysX funkcií akcelerovaných grafickými kartami Nvidie.

Aplikačné rozhranie PhysX poskytuje aplikáciám a najmä samozrejme hrám možnosť simulovať javy a interakcie medzi objektami podľa fyzikálnych zákonov. Využívané je najmä pri veľkom počte objektov respektíve častí objektov a interakcií, napríklad na pohyb listov na stromoch, simuláciu explózie, ohňa a podobne.

Rozhranie PhysX vyvinula spoločnosť Ageia neskôr odkúpená Nvidiou, ktorá vyrábala akceleračnú kartu určenú špeciálne pre akceleráciu funkcií PhysX.

Aktuálne vydané ovládače Nvidie implementujú rozhranie PhysX využívaním akcelerácie na grafických kartách Nvidie s podporou programového rozhrania CUDA pre programovanie GeForce kariet pre úlohy nad rámec DirectX a OpenGL funkcií.

Podporované sú všetky grafiky s podporou CUDA, teda GeForce karty série 8, GeForce série 9 a dvojica nových GeForce GTX 260 a 280 grafických kariet, ktoré zároveň majú minimálne 256 MB videopamäte.

Podľa Nvidie PhysX akcelerované na jej grafických kartách dokáže generovať prostredie s 10 až 20-násobnou zložitosťou oproti porovnateľnému PC bez akcelerácie PhysX, presnú metodiku použitú pre porovnanie spoločnosť ale neuvádza.

Hardvérovo akcelerované PhysX odbremeňuje CPU a prenáša viac funkcií z CPU na GPU, keď bez tejto akcelerácie je simulácia fyzikálneho modelu prostredia a interakcií objektov počítaná práve procesorom. Akcelerácia tak zároveň umožňuje zvýšiť FPS pri podobnej detailnosti scén oproti porovnateľnej zostave bez akcelerácie v prípadoch, keď je hodnota FPS limitovaná výkonom procesora.

Hoci podľa zoznamu Nvidie sú knižnice PhysX použité v desiatkach hier, keďže akceleračných kariet PhysX bolo predaných relatívne málo, vývojári hier využívali PhysX väčšinou len na výpočty zrealizovateľné CPU.

Na možnosti a výkon PhysX pri hardvérovej akcelerácii sa spoliehalo, samozrejme tiež len voliteľne podľa nastavenia alebo v niektorých mapách, len niekoľko málo hier. Ide najmä o Unreal Tournament 3 v prípade niektorých máp, Warmonger a Ghost Recon Advanced Warfighter 2.

Nové vydané ovládače všetky tieto tri hry plne podporujú, navyše Nvidia hru Warmonger a UT 3 PhysX Mod Pack s tromi mapami využívajúcimi PhysX určený pre plnú verziu hry poskytuje voľne na stiahnutie. K dispozícii na stiahnutie sú tiež dve technologické demá možností PhysX, demo pripravovanej hry Metal Knight Zero a ďalší softvér využívajúci výkon GeForce prostredníctvom CUDA rozhrania.

Najbližšími novými hrami, ktoré budú intenzívne využívať možnosti hardvérovo akcelerovaného PhysX, sú podľa oznámenia Nvidie Cryostasis, Backbreaker a Aliens: Colonial Marines. Do konca roka sa má objaviť ďalších ešte takmer dvadsať hier s podporou PhysX.

Žiadne komentáre: