sobota, augusta 16, 2008

EA chce údajne predávať počítače pre Crysis

Spoločnosť Electronic Arts sa nechce len tak zmieriť s neúspechom svojho veľkého titulu Crysis a údajne plánuje túto hru podporiť predajom počítačových zostáv, na ktorých Crysis bez problémov pobeží. Ako základný dôvod neúspechu tejto dlho očakávanej hry sa označujú privysoké hardvérové nároky, ktoré výrazne zužujú okruh potenciálnych zákazníkov. Toto sa EA údajne pokúsi vyriešiť dosť netradičným spôsobom, a to tak, že začne ponúkať vlastné zostavy. Konkrétnejšie informácie o počítačoch nie sú známe, bude vraj možné vybrať si z viacerých variácií s garanciou, že všetky budú zvládať hru Crysis na stredných až vysokých detailoch. Ceny jednotlivých zostáv by mali byť v rozmedzí 600 až 800 dolárov (11 700 až 15 600 Sk – 389 až 518 eur).

GeForce s novými ovládačmi akcelerujú PhysX fyzikálne efekty

Spoločnosť Nvidia tento týždeň vydala novú verziu svojich ovládačov pre operačný systém Windows XP a Vista s označením 177.83, ktoré prinášajú podporu PhysX funkcií akcelerovaných grafickými kartami Nvidie.

Aplikačné rozhranie PhysX poskytuje aplikáciám a najmä samozrejme hrám možnosť simulovať javy a interakcie medzi objektami podľa fyzikálnych zákonov. Využívané je najmä pri veľkom počte objektov respektíve častí objektov a interakcií, napríklad na pohyb listov na stromoch, simuláciu explózie, ohňa a podobne.

Rozhranie PhysX vyvinula spoločnosť Ageia neskôr odkúpená Nvidiou, ktorá vyrábala akceleračnú kartu určenú špeciálne pre akceleráciu funkcií PhysX.

Aktuálne vydané ovládače Nvidie implementujú rozhranie PhysX využívaním akcelerácie na grafických kartách Nvidie s podporou programového rozhrania CUDA pre programovanie GeForce kariet pre úlohy nad rámec DirectX a OpenGL funkcií.

Podporované sú všetky grafiky s podporou CUDA, teda GeForce karty série 8, GeForce série 9 a dvojica nových GeForce GTX 260 a 280 grafických kariet, ktoré zároveň majú minimálne 256 MB videopamäte.

Podľa Nvidie PhysX akcelerované na jej grafických kartách dokáže generovať prostredie s 10 až 20-násobnou zložitosťou oproti porovnateľnému PC bez akcelerácie PhysX, presnú metodiku použitú pre porovnanie spoločnosť ale neuvádza.

Hardvérovo akcelerované PhysX odbremeňuje CPU a prenáša viac funkcií z CPU na GPU, keď bez tejto akcelerácie je simulácia fyzikálneho modelu prostredia a interakcií objektov počítaná práve procesorom. Akcelerácia tak zároveň umožňuje zvýšiť FPS pri podobnej detailnosti scén oproti porovnateľnej zostave bez akcelerácie v prípadoch, keď je hodnota FPS limitovaná výkonom procesora.

Hoci podľa zoznamu Nvidie sú knižnice PhysX použité v desiatkach hier, keďže akceleračných kariet PhysX bolo predaných relatívne málo, vývojári hier využívali PhysX väčšinou len na výpočty zrealizovateľné CPU.

Na možnosti a výkon PhysX pri hardvérovej akcelerácii sa spoliehalo, samozrejme tiež len voliteľne podľa nastavenia alebo v niektorých mapách, len niekoľko málo hier. Ide najmä o Unreal Tournament 3 v prípade niektorých máp, Warmonger a Ghost Recon Advanced Warfighter 2.

Nové vydané ovládače všetky tieto tri hry plne podporujú, navyše Nvidia hru Warmonger a UT 3 PhysX Mod Pack s tromi mapami využívajúcimi PhysX určený pre plnú verziu hry poskytuje voľne na stiahnutie. K dispozícii na stiahnutie sú tiež dve technologické demá možností PhysX, demo pripravovanej hry Metal Knight Zero a ďalší softvér využívajúci výkon GeForce prostredníctvom CUDA rozhrania.

Najbližšími novými hrami, ktoré budú intenzívne využívať možnosti hardvérovo akcelerovaného PhysX, sú podľa oznámenia Nvidie Cryostasis, Backbreaker a Aliens: Colonial Marines. Do konca roka sa má objaviť ďalších ešte takmer dvadsať hier s podporou PhysX.

štvrtok, augusta 14, 2008

EÚ financuje vývoj rýchlejších optických sietí

Európska únia finančne podporí projekt vývoja technológie WDM-PON, pasívnych optických sietí s multiplexingom založeným na rozličných vlnových dĺžkach.

Vývoj, ktorý by mal trvať tri roky do marca 2011, EÚ podporí sumou 3 milióny euro. Do projektu je zapojených osem spoločností, výskumných ústavov a univerzít.

Výsledkom vývoja má byť technológia, ktorá umožní výrazne vyššie rýchlosti pripojenia po optických sieťach.

V súčasnosti nasadzované pasívne optické siete GPON používajú pri prenose dát od užívateľov k poskytovateľovi pripojenia časový multiplexing a pri prenose dát od poskytovateľa ku koncovým užívateľom sú zvyčajne dáta posielané všetkým užívateľom pripojeným na dané hlavné optické vlákno fyzicky doručené do modemu všetkých užívateľov, šifrovaním sa zabezpečuje ich ochrana.

Pri prenose v oboch smeroch sa tak užívatelia delia o kapacitu jedného hlavného optického vlákna, ktorá je v súčasnosti zvyčajne 2.5 Gbps v smere k užívateľom a 1.3 Gbps smerom od užívateľov.

Pri WDM-PON môže používať každý užívateľ pripojený na hlavné optické vlákno vlastnú frekvenciu a mať tak dostupné rýchlosti v rádoch Gbps pri rovnakých investíciách do položenia a natiahnutia optických vlákien.

Cieľom projektu je vyvinúť komponenty potrebné pre nasadenie technológie WDM-PON, ktorých cena bude dostatočne nízka pre masové nasadenie. EÚ odhaduje, že vyvinutá technológia by mohla byť nasadená o päť rokov, a zároveň predpokladá, že domáce pripojenie k Internetu bude bežne dosahovať rýchlosť 1 Gbps o približne osem rokov.

Na Google Maps zdokumentované hasenie horiaceho domu

V pohľade Street View webovej služby Google Maps boli objavené tento týždeň ďalšie kontroverzné zábery, ktoré v tomto prípade zachytávajú horiaci dom a jeho hasenie.

Incident bol zachytený v meste Sherwood v americkom štáte Arkansas a hoci fotografie vytvorené z najbližšieho miesta k horiacemu domu už boli odstránené, všetky ostatné snímky v danom mestskom bloku v súčasnosti stále zachytávajú horiaci dom, jeho hasenie alebo aspoň dym.

Zábery, ktoré je možné nájsť tu, sa pridali k ďalším identifikovaným kontroverzným záberom, za ktoré je spoločnosť Google často kritizovaná najmä z dôvodu narušenia súkromia.

V reakcii na kritiku Street View spoločnosť Google u nových a postupne aj existujúcich záberov automaticky vyhľadáva ľudské tváre a aplikuje filtre rozmazania pre zachovanie súkromia osôb. Aj osoby je ale samozrejme naďalej možné často identifikovať nepriamo, podľa miesta, postavy, typu auta a ďalších indícií.

Výber ďalších záberov, ktoré sú často označované za kontroverzné a narúšajúce súkromie, priniesol v júni britský Telegraph.

streda, augusta 13, 2008

DDR3 pamäte na 2 500 MHz

Spoločnosť Elpida oznámila vyvinutie podľa spoločnosti prvého 1 Gbit DDR3 pamäťového čipu s efektívnou pracovnou frekvenciou 2 500 MHz, teda prenášajúcich po jednom pine dáta rýchlosťou 2.5 Gbps.

Pamäte Elpida dosahujú takúto rýchlosť samozrejme na štandardnom napätí 1.5 V.

Okrem toho ale dokážu pracovať aj na napätí 1.35 V, ktoré používa nový štandard DRR3L, a tiež na napätí 1.2 V. Na 1.2 V pamäte pracujú na 1 800 MHz, rýchlosť na 1.35 V spoločnosť neoznámila.

Okrem zlepšenia vo výrobnom procese umožnilo zvýšenie rýchlosti pri nižšom napájaní aj použitie medených prepojení a konektorov namiesto hliníkových. Okrem zvýšenia rýchlostí použitie medi umožnilo podľa spoločnosti znížiť spotrebu o 22%.

Testovacie dodávky čipov výrobcom pamäťových modulov sa začnú v auguste, určené sú najmä pre moduly do serverov a výkonných desktopov.

Pre výrazné zlepšenie výrobného procesu organizácia JEDEC stojaca za pamäťovými štandardami oznámila v júni novú verziu štandardu DDR3 s označením DDR3L, pamäťové moduly ktorého budú podporovať okrem štandardného napätia 1.5 V aj nižšie napätie 1.35 V. To umožní znížiť spotrebu pamätí.

Predchádzajúce generácie DRAM pamätí pre PC používali vyššie napätia. DDR2 používajú 1.8 V, DDR pamäte používali 2.5 V a SDR SDRAM 3.3 V.

Európsky súd pre ľudské práva oddialil vydanie hackera do USA

Európsky súd pre ľudské práva sa bude zaoberať prípadom hackera Garyho McKinnona a jeho vydanie do USA je tak zatiaľ odložené.

Súd sa podľa vyjadrení obhajcu McKinnona bude prípadom zaoberať 28. augusta. McKinnon žiada, aby súd zabránil jeho vydaniu do USA.

USA obvinili 42-ročného Garyho McKinnona z preniknutia do 97 vládnych a armádnych počítačov a podľa USA spôsobil škodu približne 700 tisíc dolárov, keď napríklad vymazal niektoré súbory. McKinnon prenikol do 53 počítačov americkej armády, 26 počítačov amerického námorníctva, 16 počítačov NASA, jedného počítača ministerstva obrany USA a jedného počítača amerického letectva.

McKinnon preniknutia do systémov, ku ktorým prišlo medzi februárom 2001 a marcom 2002, priznal a tvrdí, že hľadal americkými inštitúciami zadržiavané informácie o UFO a mimozemských technológiách.

V USA hrozí McKinnovi trest vo výške 60 rokov, súdený navyše môže byť aj vojenským súdom a podľa protiteroristického zákona.

McKinnon vo Veľkej Británii vyčerpal už všetky možnosti odvolania proti rozhodnutiu ministra spravodlivosti o jeho vydaní do USA, keď rozhodnutím z 31. júla 2008 nezabránila jeho vydaniu ani Snemovňa lordov.

Nvidia, najúspešnejšia firma roka 2007, v strate

Spoločnosť Nvidia, ktorú renomovaný magazín Forbes vyhlásil za najúspešnejšiu spoločnosť minulého roka, zaznamenala po dlhšom čase v štvrťročných finančných výsledkoch stratu.

Za druhý štvrťrok finančného roka 2009, ktorý v Nvidii skončil 27. júla 2008, zaznamenala spoločnosť stratu 120.9 milióna dolárov.

Veľkou mierou k tomu prispelo zaúčtovanie predpokladaných mimoriadnych nákladov vo výške 196 miliónov dolárov na riešenie avizovaných problémov s viacerými grafickými kartami pre notebooky.

Ako Nvidia a viacerí výrobcovia notebookov oznámili v predchádzajúcich týždňoch, materiál použitý v púzdre viacerých mobilných GPU má vady, ktoré sa môžu prejaviť najmä pri prudkých zmenách teplôt. Viacero výrobcov notebookov preto vydalo aktualizácie BIOS-u, ktoré zapínajú ventilátor postihnutých modelov notebookov častejšie.

Celkovo za prvý finančný polrok 2009 zaznamenala spoločnosť zisk 55.9 milióna dolárov, pred rokom to bolo 305 miliónov dolárov.

Nvidia v oznámení finančných výsledkov priznáva, že v druhom štvrťroku chybne nasadila príliš vysoké nekonkurencieschopné ceny a preto bola donútená ceny znižovať.

pondelok, augusta 11, 2008

Vydaný uTorrent 1.8

Spoločnosť BitTorrent cez víkend uvoľnila po problémoch s prepúšťaním zamestnancov a s viac ako dvojtýždňovým oneskorením oproti avizovanému termínu novú finálnu verziu 1.8 svojho populárneho BitTorrent klienta uTorrent.

uTorrent 1.8, ktorý má číslo buildu 11742, bol uvoľnený po siedmich RC verziách a desiatkach buildov označených ako beta a alfa.

Najväčšou zmenou je podľa spoločnosti pridanie podpory IPv6 a Tereda, ktoré uTorrent umožňuje z nastavení aj aktivovať.
O systéme prideľovania IPv6 adries Teredo od Microsoftu sa môźete dočítať v tomto článku.

Za ďalšiu významnú zmenu BitTorrent označuje možnosť vypnúť používanie systémovej cache Windows pri čítaní a zapisovaní súborov, o odhadovanom dopade tejto zmeny na pamäťovú náročnosť respektíve o iných dopadoch napríklad v podobe väčšieho počtu prístupov na disk ale spoločnosť neinformovala.

Pri našom teste sa po dlhšom používaní zvýšila vykazovaná pamäťová náročnosť na Windows Vista pri vypnutí používania systémovej cache na 15 MB, s využívaním cache dosahuje maximálne 8 MB.

Novinkou je aj podpora štandardu magnet URI, u ktorého URI špecifikujú sťahovaný súbor respektíve množinu súborov len podľa kontrolnej sumy. uTorrent pri zadaní magnet URI pre sťahovanie torrent vyhľadáva v distribuovanej databáze DHT, u peerov na lokálnej LAN a pomocou rozšírenia Peer Exchange od peerov, od ktorých aktuálne sťahuje prípadne iné torrenty.

V uTorrent 1.8 boli uskutočnené aj významné zmeny, ktoré spoločnosť v oznámení novej verzie nevyzdvihla. K výraznej zmene prišlo v mechanizme limitovania rýchlosti sťahovania. Kým limitovanie celkového downloadu na šesťnásobok nastavenej maximálnej rýchlosti uploadu sa aplikuje rovnako ako doteraz pri rýchlosti uploadu nastavenej na maximálne 5 KB/s, novinkou je limitovanie downloadu pri nastavení limitu uploadu na jednotlivé torrenty.

Kým v predchádzajúcich verziách k takémuto limitovaniu neprichádzalo a bolo nastavením upload limitu na jednotlivé torrenty možné jednoducho obchádzať limitovanie rýchlosti sťahovania, vo verzii 1.8 pri limitovaní rýchlosti uploadu torrentu na 1 až 3 KB/s sa limituje umelo rýchlosť downloadu daného torrentu na dvanásťnásobok nastaveného limitu uploadu, teda 12 až 36 KB/s.

Ďalšími funkčnými novinkami je podpora tzv. Fast a Upload_only rozšírení BitTorrent protokolu. Fast rozšírenie umožňuje každému klientovi dostať aspoň jeden blok súboru prednostne, aby tento mohol hneď začať aj poskytovať dáta, a odstraňujú niektoré problémy v protokole, ktoré spôsobovali jeho neefektivitu v niektorých krajných prípadoch.

Upload_only rozšírenie umožňuje klientom oznamovať iným klientom, že o ďalšie sťahovanie nemajú záujem hoci ešte nemajú stiahnutý celý torrent. K takémuto javu prichádza pomerne často napríklad ak užívateľ dá sťahovať len niektoré súbory z torrentu. Upload_only rozšírenie umožňuje efektívnejšie manažovať pripojených peerov napríklad v podobe ich odpájania, ak si navzájom nemajú čo zaslať.


Novinkou je aj nový tab Trackers, ktorý prehľadne zobrazuje všetky zdroje získavania peerov pre daný torrent. Okrem trackerov nimi môžu byť všetky z aktivovaných rozšírení DHT, Peer Exchange a Local Peer Discovery.

V kategóriách torrentov umožňujúcich sa orientovať v prípadne väčšom počte torrentov pribudla samostatná kategória torrentov získaných z RSS zdrojov.

Nová verzia obsahuje tiež desiatky ďalších menších funkčných zmien a opráv, ktorých zoznam je možné nájsť tu.

Vo verzii 1.8 bolo oproti 1.7.7 výrazne zmenené aj rozloženie nastavení v jednotlivých kategóriách, pribudli samostatné kategórie UI Settings, Directories a Bandwidth.

Výrazne viditeľnejšiu pozíciu získalo preradením do hlavných nastavení nastavenie klávesu označovaného Boss-Key, ktorým je možné okno uTorrentu skryť ale tiež pohodlne dostať do popredia.

Sťahovať uTorrent 1.8 je možné z tejto stránky.

Midori – koniec éry systému Windows?


Spoločnosť so sídlom v Redmonde oficiálne priznala existenciu systému, ktorý je postavený úplne mimo súčasnej architektúry, používanej v operačnom systéme Windows. So stále narastajúcou dôležitosťou úlohy internetu v operačnom systéme počítačov a stúpajúcou prevahou virtualizačných technológií v dnešných počítačoch sa totiž nezadržateľne blíži deň, keď sa stane súčasný OS spoločnosti Microsoft zastaraným. Gigant na poli vývoja softvéru sa na tento deň pripravuje prácou na novom projekte s pracovným názvom Midori. Pôjde o odnož operačného systému Singularity, systém bude schopný využívať výhody technológií, ktoré pri koncipovaní systému Windows neboli známe. Midori je momentálne v „inkubačnom“ štádiu, teda je bližšie k uvedeniu na trh ako ostatné projekty Microsoft Research, ale nie je vo forme, aby mohol byť akokoľvek publikovaný.

Podľa prvých správ bude nový OS sústredený na internet a založený bude na myšlienke prepojených systémov, čím sa do veľkej miery eliminujú vzájomné závislosti medzi jednotlivými aplikáciami a operačným systémom, ktoré existujú v dnešných počítačoch. Tento efekt sa docieli vytvorením izolovaných softvérových procesov. Potreba takéhoto riešenia pramení zo značne odlišného, moderného prístupu k práci s počítačmi. Používatelia stále viac rozširujú svoju prácu medzi miestnymi a vzdialenými zariadeniami, druhým dôvodom je vyššia miera prítomnosti internetu.

Systém Midori bude zameraný na súčinnosť, viacero zdrojov bude pristupovať k „oblaku“ aplikácií, dokumentov a služieb. Využívať bude technológiu označovanú Asynchronous Promise Architecture, ktorá efektívne distribuuje aplikácie cez uzly.

Hoci dátum vydania nie je vôbec známy a zatiaľ vlastne nie je ani isté, či systém niekedy vyjde, Microsoft by vraj chcel zo svojho pripravovaného produktu urobiť konkurenta pre Mac OS X 10.6 Snow Leopard, ktorého vypustenie sa očakáva v priebehu budúceho roka. Otázne je aj to, či sa systém bude stále volať Windows, aby sa udržala značka, alebo sa bude volať inak, aby bolo jasné, že ide o úplne oddelený systém.

Bezpečnostná chyba v DNS – ešte nebezpečnejšia?

Na konferencii Black Hat, ktorá sa konala v Las Vegas, poukázal bezpečnostný expert Dan Kaminsky na to, že bezpečnostná chyba v Domain Name System (DNS), ktorú pred niekoľkými mesiacmi objavil, je oveľa nebezpečnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo. Princíp tejto bezpečnostnej chyby a nejaké detaily, ktoré Kaminsky pôvodne predstavil, boli len špičkou ľadovca.

Po zverejnení chyby v DNS sa považoval za najväčšiu hrozbu útok DNS cache poisoning, pri ktorom dochádza k podvrhnutiu falošných DNS záznamov DNS serveru. Týmto spôsobom mohol útočník jednoducho sfalšovať internetovú stránku a nasmerovať obeť na stránku s malwarom alebo phishingom. Ale vzhľadom na to, že táto bezpečnostná chyba sa nachádza v celosvetovo rozšírenom protokole, ktorý využíva množstvo rôznych programov, navedenie webového prehliadača na falošnú stránku je len jeden z mnohých možných útokov. Okrem hijackingu (únosu) webového prehliadača môžu hackeri zaútočiť na množstvo iných aplikácií, protokolov a služieb. Ohrozené sú služby ako e-mail, FTP, BitTorrent, Telnet, SSH či služba SSL, ktorá sa používa napríklad pri on-line bankingu.

Automatické softvérové aktualizácie napríklad v produktoch Microsoft alebo Apple sa môžu takisto stať cieľom útoku, pri ktorom dôjde k nainštalovaniu malwaru, vyzerajúceho ako skutočná aktualizácia. Dan Kaminsky pozná najmenej 15 spôsobov, ktorými dokáže využiť túto bezpečnostnú chybu v DNS. Viac o tejto bezpečnostnej chybe sa možno dozvedieť zo stránky DoxPara.com.

nedeľa, augusta 10, 2008

Firefox: Rast jeho podielu sa spomalil, IE udržuje pozíciu


Firefoxu sa po sľubnom náraste, spôsobenom vydaním verzie 3.0, nepodarilo prelomiť hranicu 20 % podielu na celosvetovom trhu prehliadačov, pričom jeho ďalší rast sa dramaticky spomalil. Vyplýva to z informácií firmy, ktorá sa zaoberá prieskumom podielov jednotlivých webových prehliadačov na trhu.

Podľa firmy Net Application bol podiel Firefoxu v júli 19,2 %, čo je oproti júnu nárast iba o 0,2 %, pričom v máji a júni rástol jeho podiel o 0,7 a 0,6 % mesačne. Výsledok sa zistil z monitorovania 40 000 webových sietí a ide o jeden z najnižších prírastkov za posledných 12 mesiacov.

“Myslel som, že v júli Firefox prerazí hranicu 20 % podielu,“ hovorí Vince Vizzaccaro, viceprezident marketingu spoločnosti Net Applications, ktorý ešte pred dvoma mesiacmi predikoval dosiahnutie nového míľnika práve v priebehu uplynulého mesiaca. Teraz to podľa neho vyzerá tak, že hranicu 20 % možno Firefox dosiahne až za výrazne dlhší čas.

Napriek tomu však rastie zastúpenie Firefoxu 3.0, ktorý bol vydaný v polovici júna, a z podielu 2,3 % na konci šiesteho mesiaca sa vyšplhal až na 5,7 % v júli. Tieto zisky sú však na úkor staršieho Firefoxu 2.0, ktorý spadol za rovnaké obdobie o 3,1 %. To naznačuje, že Firefox 3.0 inštalujú v prevažnej väčšine používatelia staršieho Firefoxu, zatiaľ čo priaznivci Internet Explorera na nový Firefox hromadne neprechádzajú. Rýchlosť rastu podielov Firefoxu 3.0 by sa zväčšila, keby Mozilla začala automaticky aktualizovať Firefox 2.0 na novú verziu. Ešte však o tomto kroku nebolo definitívne rozhodnuté.

Internet Explorer od Microsoftu sa udržal v júli na rovnakej úrovni ako v júni a má stále 73 % podiel na trhu. Napriek tomu však v deviatich z dvanástich mesiacov za uplynulý rok zaznamenával straty. Menší pokles zaznamenal aj prehliadač Safari od Apple, ktorý mesačne ubral 0,2 %, čo je najväčší pokles od júna 2007, keď jeho strata činila 0,3 %. Net Application tento pokles vysvetľuje znížením podielu Mac OS X, ktorý na trhu od júna rovnako klesol o 0,2 %.

Vizzaccaro tvrdí, že zatiaľ ide iba o malú zmenu na to, aby bolo možné hovoriť o zmene celého trendu. Je však možné, že podiely menej rozšírených prehliadačov teraz budú rásť oveľa pomalšie ako doteraz

IBM začína iniciatívu proti softvéru Microsoftu


Spoločnosť IBM na tohtoročnej konferencii LinuxWorld a Expo v San Franciscu upevnila svoje vzťahy s open source komunitou sprístupnením niektorých svojich zdrojových kódov a uzavretím partnerstiev s vydavateľmi rôznych linuxových distribúcií: Canonical/Ubuntu, Red Hat a Novell. Začína tak ofenzívu proti spoločnosti Microsoft v snahe očistiť svojich zákazníkov od proprietárnych produktov tejto spoločnosti.

Softvérové riešenie Lotus spoločnosti IBM tak bude plne kompatibilné s OS Ubuntu Linux, Red Hat a Novell SUSE Linux. Tento balík zahŕňa aplikácie Notes, Sametime a balíček Symphony (na báze staršieho OpenOffice.org). Spoločnosť sa tak rozhodla na základe faktu, že väčšina používateľov sa spolieha na súbor programov, ktoré sa dodávajú spolu s počítačom. Pritom práve v tomto má spoločnosť Microsoft výhodu; jej OS a často aj balíček aplikácií Office sú zvyčajne súčasťou už ponúkaných notebookov a PC. Spoločnosť IBM tak verí, že okrem existujúcej verzie Microsoft Windows sa budú ponúkať aj rôzne linuxové distribúcie. K dispozícii bude zrejme aj Lotus Expeditor – vývojové prostredie na tvorbu špecifických aplikácií.

Na niektoré open source riešenia určené pre Linux si už zvykli aj mnohí používatelia OS Windows, či už je to kancelársky balík OpenOffice.org, alebo webový prehliadač Mozilla Firefox. Prechod na linuxové OS je aj napriek tomu veľmi pomalý, čo sa pripisuje predovšetkým „zábavnosti“ linuxových distribúcií. Portfólio ovládačov je totiž ešte stále ďaleko od ideálneho stavu a kompatibilita s hrami je na tom podobne. Presne tieto nedostatky môžu byť prekážkou v ambicióznom pláne spoločnosti IBM. Na druhej strane rozšírenie takýchto open source riešení by mohlo pomôcť tieto nedostatky vyriešiť v kratšom čase.

Balík aplikácií bude IBM dodávať od roku 2009, pričom už teraz prebiehajú rokovania s výrobcami počítačov o dohodách. Ako jedna z prvých sa ozvala spoločnosť Lenovo, ktorá sa chce pridať k tomuto „Microsoft-free“ programu. To nie je prekvapením, keďže spoločnosti Lenovo a IBM úzko spolupracujú v rámci aliancie.

V IBM vedia, že úspech nepríde okamžite, aj napriek však tomu chcú pomaly získavať zákazníkov. Pri tom im môžu pomôcť aj rozpačité reakcie na OS Windows Vista.